loading...

فروشگاه اینترنتی البرز مخزن

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله : تقسیم بندی انواع مخزن پلاستیکی از نظر طراحی، کاربرد و مواد سازنده انواع مخزن پلاستیکی از نظر شکل و سایز تنوع بالایی دارند.

البرز مخزن بازدید : 137 چهارشنبه 10 شهریور 1400 نظرات (0)

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله : تقسیم بندی انواع مخزن پلاستیکی از نظر طراحی، کاربرد و مواد سازنده

3 تقسیم‌بندی متفاوت مخازن پلاستیکی

انواع مخزن پلاستیکی از نظر شکل و سایز تنوع بالایی دارند. که کاربری و نصب آنها را برای تمام فضاهای موجود امکان‌پذیر می‌کند. همچنین ویژگی‌های مخازن پلاستیکی باعث می‌شود این مخازن برای انواع کاربردها، مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌تر باشند.

در این مطلب، توضیح کاملی در مورد انواع مخزن پلاستیکی از سه منظر ارائه می‌کنیم. همچنین موارد استفاده این مخازن و تاریخچه آنها را هم بررسی خواهیم کرد.

 

موارد استفاده

مخازن پلاستیکی برای طیف گسترده‌ای از کاربردهای ذخیره‌سازی و حمل مواد استفاده می‌شود. برخی از صنایع مختلفی که از تانکرهای پلاستیکی استفاده می‌کنند، عبارتند از: گاز و نفت، کشاورزی، تصفیه آب، مواد شیمیایی، مواد غذایی و آشامیدنی، بازیافت، شستشوی قطعات صنعتی، ساخت و آبکاری.

به عنوان مثال صنعت کشاورزی از انواع مخزن پلاستیکی برای کمک به سیستم‌های آبیاری و کوددهی استفاده می‌کند. صنعت پتروشیمی از تانکر پلاستیکی برای حمل‌و‌نقل و ذخیره‌سازی نفت و گاز استفاده می‌کند. همچنین از انواع مخزن پلاستیکی برای مصارف بهداشتی، مانند آب آشامیدنی و وسایل پلاستیکی مورد استفاده در آشپزخانه و صنایع ‌غذایی استفاده می‌شود.

 

تاریخچه مخازن پلاستیکی

مخازن ساخته شده از موادی مانند سنگ، سرامیک و چوب، هزاران سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال تمدن دره سند، که بین 3000 تا 1500 سال قبل از میلاد مسیح وجود داشته است، از مخازن برای ذخیره آب و غلات استفاده می‌کرده است.

اما مخازن پلاستیکی فقط از اواسط قرن 20 استفاده می‌شوند. با اینکه پلاستیک از دهه 1800 سنتز* شد، اما تا زمان ظهور فناوری مناسب، نمی‌توانستند از آن برای ساخت مخزن استفاده کنند. این فناوری در دهه 1960 ایجاد شد. یعنی زمانی که مهندسان اولین فرایند قالب‌گیری پلاستیکی چرخشی را ایجاد کردند. این فرآیند به تولیدکنندگان امکان ساخت ظروف توخالی بزرگ را داد. و آن زمان با استفاده از پلی اتیلن با چگالی کم، اقدام به تولید مخازن پلاستیکی کردند.

در 50 سال گذشته، مهندسان و شیمی‌دانان، فرآیندهای بهبود یافته و ترکیبات جدید پلاستیکی ارائه داده‌اند. که این امر باعث رشد و توسعه صنعت مخازن پلاستیکی شده‌است. از جمله دستاوردهای نوین در ساخت مخزن پلاستیکی، استفاده از تکنولوژی نانو و تولید مخزن آب آنتی باکتریال است. در ایران اختراع مخزن آنتی باکتریال، برای اولین بار توسط مهندسان شرکت تهران پلیمر یارا صورت گرفته است. و این شرکت تنها مخازن آنتی باکتریال مورد تایید انستیتو پاستور و جهادهای دانشگاهی در ایران را تولید می‌کند.

امروزه تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان مخازن پلی اتیلن و پلاستیکی علاوه بر تکنولوژی‌های جدید، نگاه خود را به سمت پایداری معطوف کرده‌اند. خوشبختانه انواع منبع آب پلاستیکی قابل بازیافت هستند. و هنوز هم، این صنعت در جستجوی راه‌هایی برای کاهش تأثیرات زیست محیطی و حمایت از زمین سالم است.

* سنتز به معنای تجزیه و تحلیل یک ماده است؛ که برای ساخت یک ماده اولیه یا جدید استفاده می‌شود.

 

 

انواع مخزن پلاستیکی

روش‌های زیادی برای دسته‌بندی مخازن پلاستیکی وجود دارد‌، اما سه روش زیر بیشتر رایج است. مخازن پلاستیکی را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

  1. موادی که درون مخزن ذخیره می‌شود
  2. نوع مواد سازنده مخزن
  3. کاربرد و طراحی مخزن

به عنوان مثال، برای انواع مخزن پلاستیکی با توجه به موادی که درون مخزن نگهداری می‌شود، می‌توان این موارد را نام برد: مخازن آب، مخازن سوخت پلاستیکی، مخازن شیمیایی و مخازن پلاستیکی روغن.

چند نمونه از مخازن طبقه‌بندی شده بر اساس مواد تشکیل دهنده عبارتند از: مخازن پلی اتیلن، مخازن پلی پروپیلن و مخازن FRP.

و در نهایت، چند نمونه از متداول‌ترین مخازن از نظر کاربرد و طراحی عبارتند از: مخزن پلاستیکی فاضلاب، مخزن پلاستیکی مخروطی، مخزن زیرپله پلاستیکی، مخزن آسان رو پلاستیکی، تانکر پلاستیکی عمودی و افقی، تانکر پلاستیکی نیسانی و … همچنین منبع دوجداره پلاستیکی، منبع پلاستیکی سه جداره و …

 

1-انواع مخزن پلاستیکی بر اساس موادی که درون مخزن ذخیره می‌شود

 

مخزن ذخیره آب

مخزن ذخیره آب

انواع مخازن آب برای کاربردهایی مانند ذخیره آب آشامیدنی در داخل خانه و یا مخزن ذخیره آب آتش نشانی استفاده می‌شود. منبع پلاستیکی آب را می‌توان از مواد متعددی ساخت. که متداول‌ترین آنها پلی اتیلن است. مواد دیگری که می‌توان برای ساخت مخازن آب استفاده کرد: پلی پروپیلن ، PVC و PVDF است. مخازن آب به دلیل نیاز به سبک بودن و مقاومت در برابر مواد شیمیایی و تغییرات دمایی، معمولاً با استفاده از پلی اتیلن ساخته می‌شوند. همچنین انواع مخزن پلی اتیل، دارای گرید غذایی برای مصرف انسان و ذخیره آب آشامیدنی هستند.

توصیه می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با  انواع مخازن ذخیره آب پلی اتیلن مطالب زیر را مطالعه کنید:

  • پلی اتیلن چیست و مخازن آب از چه پلی اتیلنی ساخته می شوند؟
  • روش ساخت مخزن آب پلاستیکی (پلی اتیلن)

 

 

مخزن سوخت پلاستیکی

مخزن سوخت پلاستیکی

مخازن سوخت پلاستیکی، برای حمل و ذخیره مواد قابل اشتعال مانند گازوئیل، نفت، بنزین و … استفاده می‌شوند. مخازن سوخت پلاستیکی معمولاً از پنج ماده مختلف ساخته می‌شوند: پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) ، پلی پروپیلن، پلی اتیلن بازیافتی و اتیل وینیل الکل (EVOH).

 

مخزن پلاستکی ذخیره مواد شیمیایی

مخزن سوخت پلاستیکی

این مخازن برای ذخیره مواد شیمیایی تهاجمی یا بسیار واکنش‌پذیر، مانند اسید سولفوریک استفاده می‌شود. کارخانه تولید تانکر پلاستیکی، مخازن ذخیره مواد شیمیایی را با فضای داخلی و اتصالات مقاوم در برابر واکنش و خوردگی می‌سازد.

 

مخزن پلاستیکی روغن

مخزن پلاستیکی روغن

مخازن پلاستیکی روغن، مشابه مخازن سوخت پلاستیکی هستند. اما مواد سازنده آنها متفاوت است. از جمله موادی که سازندگان معمولا برای ساخت منبع پلاستیکی ذخیره روغن استفاده می‌کنند، می‌توان پلی اتیلن قالب‌گیری شده، پلاستیک تقویت‌شده با فایبرگلاس (که به آن پلاستیک تقویت‌شده با شیشه نیز گفته می‌شود) و یا FRP را نام برد.

 

 

2- انواع مخزن پلاستیکی بر اساس نوع مواد سازنده مخزن

 

مخزن پلی اتیلن

مخازن پلی اتیلن همه کاره هستند. و برای ذخیره انواع مایعات، مواد شیمیایی و جامدات از جمله: قلیایی‌ها ، اسیدها ، آب و حلال‌ها در شرایط غیر فشار استفاده می‌شوند. به مخازن ساخته‌شده با پلی اتیلن، تثبیت‌کننده‌های نور ماوراءبنفش برای استفاده در کاربردهای بیرونی اضافه می‌شود. این ویژگی مخصوصا برای انواع مخزن آب خانگی، کاربرد فراوانی دارد (معروف به مخزن آب ضد جلبک).  همچنین انواع مخزن پلی اتیلن دوام بالایی داشته و دارای درجه مواد غذایی (فودگرید) هستند. بنابراین بهترین مخزن آب خانگی خواهند بود.

 

مخزن پلی پروپیلن

مخازن پلی پروپیلن در برابر گرما (نقطه ذوب 320 ℉)، رطوبت، مواد شیمیایی و سایر مواد خورنده مقاوم هستند. آنها همچنین با دوام، سبک و محکم هستند. از مکان‌هایی که مخازن پلی پروپیلن محبوبیت بیشتری دارد، کارخانه‌های فرآوری فولاد ضد زنگ است.

 

مخزن FRP (مخزن GRP)

متداول‌ترین ماده‌ای که مخازن FRP از آن ساخته می‌شوند، پلاستیک تقویت‌شده با شیشه یا GRP است. مخازن FRP به عنوان ماده‌ای مورد تأیید سازمان غذا و دارو، در فرآوری مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

3- انواع مخزن پلاستیکی از نظر کاربرد و طراحی مخزن

انواع مخزن پلاستیکی از نظر کاربرد، تعداد لایه و شکل و ابعاد، تنوع فراوان دارند. این مخازن قابلیت ذخیره‌سازی انواع مواد از آب و مواد شیمیایی گرفته تا ذخیره و تصفیه فاضلاب (که به سپتیک تانک معروف هستند) را دارند. همچنین در ابعاد و طرح‌های متفاوت افقی، عمودی، بیضی، مکعبی، زیرپله و … تولید می‌شوند.

از نظر تعداد لایه نیز، انواع مخزن پلی اتیلن در مدل‌های مخازن تک لایه، دو لایه، سه لایه، چهار لایه و … با توجه به نیاز و کاربر تولید می‌شوند.

در زیر به چند نمونه از انواع مخزن پلاستیکی از نظر کاربرد و طراحی اشاره می‌کنیم:

 

سپتیک تانک

سپتیک تانک

هدف از تولید مخازن سپتیک بسیار تخصصی‌تر است. زیرا این مخازن برای ذخیره مواد در فرآیند تصفیه فاضلاب طراحی شده‌اند. دو قسمت اساسی سیستم سپتیک تانک پلی اتیلن، خود مخزن سپتیک و یک میدان تخلیه است. این دو قسمت با هم یک سیستم تصفیه فاضلاب در محل، ایجاد می‌کنند.

 

مخزن ذخیره‌سازی

مخازن ذخیره‌سازی پلاستیکی، برای ذخیره‌سازی انواع مواد استفاده می‌شوند. ذخیره‌سازی برنامه‌ای است که تقریباً در هر صنعتی وجود دارد. و باعث می‌شود تولید مخازن ذخیره‌سازی متنوع باشد. علاوه بر صنعت، انواع منبع آب پلاستیکی از جنس پلی اتیلن، بهترین منبع آب خانگی برای ذخیره آب آشامیدنی در طولانی مدت هستند. به همین دلیل، انواع تانکر آب پلاستیکی از جنس پلی اتیلن نیز با تنظیمات و طراحی‌های بی‌شماری تولید می‌شوند.

 

مخزن چند لایه

مخازن پلاستیکی از جنس پلی اتیلن، بر اساس کاربرد و نیاز مصرف‌کنندگان در لایه‌های مختلف تولید و طبقه‌بندی می‌شوند. این مخازن بسته به نوع کاربرد در دو دسته مخزن تک لایه و مخزن چند لایه تولید می‌شوند.

به عنوان مثال مخزن تک لایه، معمولا برای مایعات صنعتی استفاده می‌شود. مخازن دو لایه، بیشتر برای ذخیره زباله‌های خطرناک و سایر مواد بالقوه مضر استفاده می‌شود. و منبع سه لایه پلاستیکی و چهار لایه، به دلیل لایه میانی مشکی رنگ، مانع عبور نور به درون مخزن می‌شوند. به همین خاطر بهترین مخزن ذخیره آب بهداشتی، به دلیل جلوگیری از جلبک زدن مخزن آب پلاستیکی و بو گرفتن آب هستند.

 

مخزن قیفی

نامگذاری مخازن پایین مخروطی یا مخزن پلاستیکی قیفی به دلیل انتهای پایینی مخروطی شکل آنهاست. هدف از این طراحی: 1) ساده‌سازی روند توزیع از پایین مخزن و 2) کارآیی بیشتر فرآیند تخلیه مخزن است.

علاوه بر مدل مخزن قیفی، انواع مخزن پلاستیکی با جنس پلی اتیلن برای ذخیره‌سازی آب در 8 مدل دیگر نیز تولید می‌شوند: 1-  مخزن آب عمودی. 2- مخزن آب افقی. 3- مخزن آب بیضی. 4- مخزن آب زیر پله. 5- مخزن آب مکعبی. 6- مخزن آب آسان رو. 7- مخزن آب نیسانی. و 8- مخزن آب هوایی. تمامی مدل‌های انواع مخزن پلی اتیلن، در مقاله انواع مخزن ذخیره آب به طور کامل معرفی شده‌اند.

 

 

سخن آخر

قبل از اقدام به خرید انواع مخزن پلاستیکی، اول مطمئن شوید که مخزن مورد نظر می‌تواند انتظارات شما را برآورده. و همچنین دارای گارانتی طولانی مدت و خدمات پس از فروش عالی باشد. فروشگاه البرز مخزن، مرکز فروش اینترنتی انواع مخزن پلی اتیلن آنتی باکتریال و نماینده رسمی شرکت تهران پلیمر یارا آماده پاسخویی به سوالات شما در مورد انواع مخزن پلاستیکی از جنس پلی اتیلن است. همچنین می‌توانید به صورت آنلاین قیمت انواع مخازن آب پلی اتیلن، قیمت تانکر آب پلاستیکی ضد جلبک و قیمت مخزن آب آنتی باکتریال را در فروشگاه البرز مخزن مشاهده کنید.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 45
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 15
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 1
  • بازدید ماه : 204
  • بازدید سال : 1,085
  • بازدید کلی : 6,683