loading...

فروشگاه اینترنتی البرز مخزن

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله : مخازن پلی اتیلن چندلایه هستند؟ تاثیر لایه‌های مخزن در انتخاب مخزن آب مناسب احتمالا انواع مختلف مخزن آب چند لایه پلی اتی

البرز مخزن بازدید : 50 دوشنبه 24 خرداد 1400 نظرات (0)

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله : مخازن پلی اتیلن چندلایه هستند؟

مخزن آب چند لایه

تاثیر لایه‌های مخزن در انتخاب مخزن آب مناسب

احتمالا انواع مختلف مخزن آب چند لایه پلی اتیلن را دیده باشید. مخازن پلی اتیلن بر اساس کاربرد و نیاز مصرف‌کنندگان در لایه‌های مختلف تولید و طبقه‌بندی می‌شوند. مخزن پلی اتیلن به صورت تک لایه، دو لایه، سه لایه ضد جلبک، سه لایه ضد جلبک آنتی باکتریال و چهار لایه ضد جلبک آنتی باکتریال تولید می‌شوند.

اما منظور از مخزن آب چند لایه دقیقا چیست؟ اهمیت و کاربردهای آنها چیست؟ و چطور آنها را از یکدیگر تشخیص دهیم؟

 

خصوصیات اصلی مخزن آب چند لایه

مخازن پلی اتیلن بسته به نوع کاربرد آنها در دو دسته مخزن تک لایه و مخزن آب چند لایه تولید می‌شوند. به عنوان مثال مخزن تک لایه معمولا برای مایعات صنعتی، و مخزن آب چند لایه پلی اتیلن برای ذخیره آب آشامیدنی استفاده می‌شوند. بر خلاف باور عمومی که تعداد لایه بیشتر را به معنی مقاومت بیشتر مخزن می‌دانند، ولی تعداد لایه‌ها و تنوع ظاهری در مخزن آب چند لایه ربطی به مقاومت آنها ندارد. و صرفا به دلیل تنوع کاربری آنهاست.

خصوصیات مخازن چند لایه که به مخزن دو، سه و چهار لایه تقسیم می‌شوند، مربوط به نحوه محافظت از مایع داخل آنهاست. به طوری که مخازن دو لایه از عبور اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می‌کند. و منبع آب سه لایه و چهار لایه به دلیل لایه میانی مشکی رنگ، مانع عبور نور به درون مخزن شده و از جلبک زدن و یا بو گرفتن آب جلوگیری می‌کنند.

نکته: تمامی مخازن ضد جلبک الزاما ضد باکتری (آنتی باکتریال) نیستند. زیرا برای آنتی باکتریال بودن مخزن، باید لایه داخلی که در تماس با آب است از فناوری ضد میکروبی برخوردار باشد. در تمامی مخازن سه لایه شرکت تهران پلیمر یارا، لایه داخلی که در تماس با آب و به رنگ آبی است؛ خاصیت آنتی باکتریال داشته و علاوه بر ضدجلبک بودن، مانع از رشد و تکثیر باکتری‌ها مضر در آب می‌شود.

خصوصیات بیشتر مخزن یک لایه و مخزن آب چند لایه به تفکیک در زیر شرح داده شده ‌است:

 

 

معرفی انواع مخزن آب چند لایه پلی اتیلن

همانطور که در بالا اشاره شد می‌توان مخازن پلی اتیلن را به دو دسته مخزن آب چند لایه و مخزن آب تک لایه تقسیم کرد. که هر کدام را به صورت مجزا معرفی و خصوصیات آنها را شرح می‌دهیم:

 

الف: مخزن تک لایه پلی اتیلن

این مخازن با یک لایه پلاستیک ساخته می‌شوند. مخزن پلی اتیلن تک جداره معمولا مطابق سفارش مشتری و به صورت رنگی یا بدون رنگ، قابل تولید هستند. مهمترین ویژگی منبع تک لایه، نیمه شفاف بودن آن است. بنابراین در برابر اشعه ماوراء‌بنفش و عبور نور به داخل مخزن مقاوم نیستند. و با قرار گرفتن مداوم در معرض نور، باعث ایجاد جلبک داخل مخزن و ایجاد تغییرات در کیفیت آب می‌شوند. جلبک‌های درون مخزن پس از مرگ، غذای باکتری‌های بی‌هوازی می‌شوند. این جلبک‌های مرده حین تجزیه به وسیله باکتری‌ها، بو و طعم نامطبوعی به آب می‌دهند. برای همین همیشه باید دغدغه جلوگیری از جلبک زدن مخزن آب پلاستیکی خود را داشته باشید.

به همین دلیل مخازن تک لایه عموما برای مصارف صنعتی مانند ذخیره مواد شیمیایی، سوختی و یا آب که نیازی به دور نگه داشتن آنها از نور خورشید نباشد، مورد استفاده قرار می‌گیرند. مخازن یک لایه نسبت به مخازن دو، سه و چهار لایه کیفیت پایینی برای نگهداری آب شرب و بهداشتی دارند. و برای این امر گزینه نامناسبی خواهند بود. ولی از نظر قیمت مقرون به صرفه‌تر هستند. اما مخازن چند لایه برای مصارف آب شرب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

ب : مخازن چند لایه پلی اتیلن

برای حل مشکل مخزن تک لایه پلی اتیلن، ابتدا مخازن پلی اتیلن به صورت دو لایه (بیشتر به رنگ آبی) و سپس به صورت سه لایه (مخازن سفید رنگ) تولید شدند. تولید مخزن آب پلی اتیلن چندلایه با هدف دور نگه داشتن مایع داخل مخزن از نور آفتاب و  اشعه UV است. و بهترین مخزن آب خانگی را می‌توان در مخازن چند لایه پلی اتیلن پیدا کرد.

 

1- مخازن پلی اتیلن دوجداره

مخازن پلی اتیلن دوجداره

این مخازن دارای دو لایه پلاستیکی هستند. لایه اول که بیرونی‌ترین لایه است در برابر سایش مقاومت می‌کند. لایه دوم برای محافظت در برابر اشعه ماوراءبنفش است. در منبع دو جداره معمولا لایه بیرونی یا لایه داخلی رنگی ساخته می‌شود. این کار تا حدودی مانع از عبور نور به داخل مخزن می‌شود. ولی در صورت رنگی بودن لایه بیرونی جذب گرمای مخزن بالا رفته و باعث گرم شدن مایع داخل آن می‌شود.

در منبع دوجداره پلاستیکی در صورت قرارگیری در معرض نور خورشید، احتمال جلبک زدن زیاد است. این مخازن برای جلوگیری از جلبک زدن نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند.

منبع دو لایه قطعاً بهتر از منبع یک لایه است. اما رده پایین‌تری نسبت به منبع سه لایه و چهار لایه دارد. مخازن دو لایه اقتصادی‌ترین مخزن آب چند لایه پلی اتیلن برای ذخیره آب آشامیدنی می‌باشند.

 

2- مخزن سه لایه پلی اتیلن

مخزن سه لایه پلی اتیلن

بیشتر مخازن پلی اتیلن چند لایه، بصورت سه لایه تولید می‌شوند. این مخازن دارای یک لایه داخلی از جنس پلی اتیلن Food Grade3840 (گرید بهداشتی) هستند. لایه دوم یا لایه میانی مخزن سه لایه پلی اتیلن، مشکی رنگ است. و از جنس پلی اتیلن با ترکیب Carbon (جهت تیره کردن لایه میانی و جلوگیری از نفوذ نور) ساخته شده‌ است. و لایه سوم یا لایه خارجی از جنس پلی اتیلن رنگی (سفید، آبی، قرمز) است.

قسمت مهم در مخزن پلی اتیلن سه لایه، لایه میانی آن است. که با استفاده از ساختار مشکی رنگ خود مانع ورود نور به مخزن می‌شود. و به این ترتیب جلبک‌ها بدون حضور نور خورشید شانسی برای رشد و تکثیر پیدا نمی‌کنند. به همین دلیل تمامی مخازن سه لایه، ضد جلبک بوده و برای تمام شرایط آب و هوایی قابل استفاده هستند.

اما همانطور که گفته شد، تنها بعضی از انواع مخزن سه لایه ضد جلبک، آنتی باکتریال نیز هستند و خاصیت ضد میکروبی دارند. مانند مخازن سه لایه آنتی باکتریال شرکت تهران پلیمریارا؛ که با گذراندن چندین تست آزمایشگاهی به عنوان مخزن آب آنتی باکتریال شناخته می‌شوند. این مخزن آب سه لایه آنتی باکتریال بهترین و مناسب‌ترین نوع منبع آب چند لایه برای ذخیره آب آشامیدنی و بهداشتی است که در اشکال و سایزهای مختلف تولید می‌شود.

 

3- مخازن چهار لایه پلی اتیلن

مخازن چهار لایه پلی اتیلن

مخزن پلی اتیلن 4 لایه، با سه لایه پلاستیک و یک لایه فوم پلی اورتان ساخته می‌شود. که دمای آب را حفظ می‌کند و همچنین مقاومت ساختاری مخزن را افزایش می‌دهد. و به همین دلیل، مخازن چهار لایه فوم دار گران‌ترین مخزن در انواع مخزن آب چندلایه پلی اتیلن هستند. از ویژگی‌های مخازن چهار لایه این است که در مناطق بسیار گرم و بسیار سرد به جای عایق ‌پیچ کردن مخزن، می‌توان از مخازن چهارلایه استفاده کرد.

 

 

سخن آخر

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت مخزن آب چند لایه، مخازن آنتی باکتریال و انواع شکل و اندازه مخازن پلی‌اتیلن، از فروشگاه البرز مخزن بازدید کنید. این فروشگاه نماینده شرکت تهران پلیمر یارا؛ تنها تولید کننده مخازن آنتی باکتریال در ایران است.

همچنین می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات و یا تماس تلفنی با کارشناسان ما درمیان بگذارید، تا در حل مشکتان همراه شما باشند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 45
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 15
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 16
  • بازدید ماه : 219
  • بازدید سال : 1,100
  • بازدید کلی : 6,698