loading...

فروشگاه اینترنتی البرز مخزن

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله : راهنمای خرید پمپ آب خانگی امروزه پمپ آب خانگی، از وسایل ضروری برای تأمین آب ساختمان‌هاست. در چند سال اخیر به دلیل افت فشار

البرز مخزن بازدید : 127 چهارشنبه 13 مرداد 1400 نظرات (0)

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله : راهنمای خرید پمپ آب خانگی

راهنمای جامع خرید مخزن آب

امروزه پمپ آب خانگی، از وسایل ضروری برای تأمین آب ساختمان‌هاست. در چند سال اخیر به دلیل افت فشار آب شرب، تقریبا همه ساختمان‌ها از مخزن آب استفاده می‌کنند. در مواردی که امکان نصب مخزن آب در ارتفاع وجود نداشته باشد، استفاده از پمپ آب خانگی یا به اصطلاح مینی پمپ (پمپ آب خانگی کوچک)، برای افزایش فشار آب ساختمان در همه طبقات ضروری است.

پمپ آب، جریان الکتریکی را به جریان مکانیکی تبدیل کرده و باعث می‌شود آب ذخیره شده داخل مخزن، با فشار کافی درون لوله‌های ساختمان جریان پیدا کند. در این مقاله تمام نکاتی که هنگام خرید پمپ آب خانگی نیاز است بدانید را آورده‌ایم.

 

توان پمپ آب خانگی

پمپ خانگی در توان های مختلفی (نیم اسب، یک اسب و …) و برندهای متنوعی اعم از پمپ خانگی پنتاکس، داب، ابارا و لوارا و … در بازار وجود دارد. در نظر داشته باشید که حتما پمپی با توان متناسب با نیازتان بخرید تا متحمل هزینه‌های اضافی نشوید.

 

قبل از معرفی انواع پمپ، توضیح مختصری درمورد دبی آب و هد پمپ می‌دهیم. تا در خواندن ادامه مقاله سردرگم نشوید.

دبی آب

آبدهی، بِدِه یا دِبی آب (به فرانسوی débit) اصطلاحی در صنعت آب است. که به مقدار آبی که در یک زمان مشخص از یک نقطه مشخص از لوله و دیگر اتصالات مخزن آب در واحد زمان عبور می‌کند، گفته می‌شود. واحد دبی m3/s (متر مکعب بر ثانیه) است.

تعداد شیرهای آب ساختمان، دبی پمپ را مشخص می‌کند. اگر به ازای هر واحد، یک شیر باز در واحد زمان در نظر بگیریم، و دبی هر شیر آب را ۱۰ لیتر در دقیقه در نظر بگیریم، برای یک مجتمع ۴ واحدی، کمترین میزان دبی 50 لیتر در دقیقه است.

 

ارتفاع ساختمان و هد پمپ

هد آب یا ارتفاع آب یا فشار پمپ، به این معناست که یک پمپ تا چه ارتفاعی می‌تواند آب پرفشار را بالا ببرد. که این مورد در انتخاب نوع پمپ مورد نیاز برای هر ساختمان بسیار مهم است. برای جریان یافتن آب در لوله کشی ساختمان، به ازای هر 10 متر ارتفاع، آب باید 1 بار یا 14.5 psi فشار داشته باشد. با این حساب، برای هر طبقه ساختمان، بین 15 تا 50 متر هد لازم است.

فشار پمپ و هد پمپ دو تعریف مجزا دارند. اما در واقع، این دو واحد، یکسان بوده و تنها یک مفهوم را از دو نقطه نظر مختلف بیان می کنند.

همچنین توجه داشته باشید که میزان دبی و هد پمپ آب خانگی نقش بسیار مهمی در راندمان، افزایش طول عمر پمپ و کاهش میزان هدر رفت آب دارد.

 

انواع پمپ آب خانگی

از میان انواع پمپ آب، باید گزینه مناسب خود را انتخاب کنید. اینکه چه نوع  پمپی مناسب ساختمان شماست، بستگی به هد پمپ (حداکثر ارتفاع آبرسانی) و دبی آب (حجم آب در واحد زمان) دارد. برای ساختمان‌های مسکونی، بیشتر پمپ جتی یا بشقابی استفاده می‌شود. در زیر انواع پمپ آب خانگی را توضیح خواهیم داد.

 

  • پمپ آب بشقابی:

این نوع پمپ‌ها از نوع پمپ‌های سانتریفیوژی هستند. بیشینه ارتفاع آبرسانی(هد) کمی دارند. اما در عوض مقدار آبدهی (دبی) بیشتری نسبت به پمپ جتی دارد. پمپ‌های بشقابی به دلیل اینکه خودمکش نیستند، باید در ارتفاع برابر یا بیشتری نسبت به مخزن آب نصب شوند. پمپ آب بشقابی به دلیل طراحی ساده بسیار در دسترس و ارزان است. و نصب و نگهداری راحتی هم دارد.

پمپ خانگی یک اسب بشقابی، برای ساختمان های حداکثر 3 واحد مناسب است.

پمپ آب بشقابی

 

  • پمپ آب شناور:

این نوع پمپ‌ها، منبع تحت فشار ندارند. و معمولا برای انتقال آب از چاه‌ها و استخر‌های عمیق استفاده می‌شوند. به همین دلیل به آن‌ها پمپ چاه عمیق یا پمپ آبیاری نیز می‌گویند.

پمپ آب شناور

 

  • پمپ آب جتی:

این نوع پمپ‌ها خودمکش هستند (از مکانیزم خلا برای مکش آب استفاده می‌شود). و به همین دلیل به آن‌ها پمپ خودمکش نیز می‌گویند. این پمپ را می‌توان کمی بالاتر از مخزن نیز نصب کرد. اما توجه داشته باشید که هر چه ارتفاع خروجی آب پمپ (هد پمپ) بیشتر شود، دبی یا میزان آبدهی کمتر می‌شود. با اینکه عملا پمپ بی صدا نداریم. و همه انواع پمپ آب خانگی سرو صدا دارند، اما پمپ جتی نسبت به دیگر پمپ‌ها، پر سر و صداتر است.

پمپ جتی:

  • توان برابری نسبت به پمپ بشقابی دارد.
  • مصرف انرژی بالایی نسبت به پمپ شناور دارد.
  • ارتفاع آبدهی(هد) بالاتری نسبت به پمپ بشقابی دارد.

پمپ جتی

 

  • پمپ آب سیرکولاسیون:

این نوع پمپ‌ها، مانند پمپ آب در شوفاژخانه هستند. پمپ آب سیرکولاسیون یا سیرکولاتور یا سیرکوله، بسیار کم صداست. و معمولا برای سیرکوله کردن آب کاربرد دارد. و می تواند سیالات تا دمای 100 تا 130 درجه سانتی گراد را پمپاژ کند.

پمپ سیرکولاسیون

 

  • پمپ آب دو پروانه‌ای:

قدرت این نوع پمپ ها از موارد قبلی بیشتر است. و برای ساختمان های پنج طبقه به بالا و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از معایب پمپ دو پروانه‌ای می توان قیمت بالا و پرسروصدا بودن آن را نام برد.

پمپ دو پروانه‌ای

 

بهترین پمپ آب خانگی

تا اینجای راهنمای خرید پمپ آب خانگی، با انواع متداول پمپ آشنا شدید. و متوجه شدید که کدام پمپ برای ساختمان شما مناسب و کارآمد است. تا خرید عاقلانه‌ای داشته باشید. موارد زیر به شما برای انتخاب صحیح‌ بهترین پمپ آب خانگی کمک خواهد کرد.

 

1- میزان مصرف انرژی پمپ

توجه داشته باشید که پمپ متناسب با میزان آب مصرفی خود را انتخاب کنید. چرا که پمپ بسیار پرقدرت با توان بالا، اصلا بهترین پمپ آب خانگی برای یک ساختمان مسکونی نیست. و فقط باعث افزایش هزینه های حامل‌های انرژی خواهد شد. برای خرید پمپ، پمپ آب خانگی نیم اسب یا پمپ آب خانگی یک اسب که بیان کننده توان پمپ هستند را در نظر بگیرید.

 

2- نمودار پمپ

برای خرید بهترین پمپ آب خانگی، نمودار پمپ مورد نظرتان را بررسی کنید. نمودار پمپ نشان می‌دهد که دبی و هد پمپ رابطه معکوس دارند. این بدان معنی است که پمپ‌هایی که فشار یا ارتفاع آبرسانی (هد) بیشتری دارند، دبی کمتری منتقل می‌کنند و برعکس. یعنی پمپ‌هایی که دبی یا آبدهی بیشتری داشته باشند، هد یا ارتفاع آبرسانی کمتری در دسترس است.

 

3- کیفیت پمپ

پمپ آب خانگی را فقط با در نظر گرفتن قیمت آن، خریداری نکنید. برای خرید بهترین پمپ آب خانگی، کیفیت پمپ بسیار مهم است. تا باعث هزینه‌های اضافی تعمیر یا تعویض نشود.

 

4- سر و صدای پمپ

اینکه پمپ‌های بشقابی کم سر و صدا تر از پمپ‌های جتی هستند را در نظر بگیرید. ولی عموما همه پمپ‌ها سرو صدا دارند. برای کاهش سر و صدای پمپ، می‌توان از پوشش‌های عایق صدا استفاده کرد. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان روی الکتروموتور پوشیده نشود.

 

 

افزایش طول عمر پمپ آب خانگی

در ساختمان‌هایی که بیش از یک واحد دارند، برای افزایش عمر و کارایی بهتر پمپ، به یک منبع تحت فشار نیاز است. اما منبع تحت فشار پمپ آب چیست؟ منبع تحت فشار یک مخزن کوچک با ذخیره آب به صورت تحت فشار است. که باعث می‌شود کمتر نیاز به روشن و خاموش شدن مکرر پمپ آب خانگی داشته باشیم.

به این صورت که؛ آب پرفشار همیشه در این مخزن کوچک وجود دارد. تا در ساعات کم مصرف، این آب پرفشار در لوله‌های ساختمان جریان پیدا کند و پمپ آب روشن و خاموش نشود. و در نتیجه عمر پمپ آب بیشتر خواهد شد.

 

 

کلام آخر

نصب پمپ آب خانگی برای ساختمان های بیش از یک واحد، برای تنظیم فشار آب ساختمان ضروری است. برای انتخاب درست و مناسب پمپ، باید متراژ واحد ها، تعداد طبقات، میزان مصرف آب، منبع تأمین آب را در نظر بگیرید. و با توجه به این موارد و همچنین تمام نکات بالا پمپ آب مناسبی بخرید.

ما سعی کردیم که این مطلب، راهنمای خرید پمپ آب خانگی جامعی برای شما عزیزان باشد. اگر هر گونه سوالی داشتید، در بخش نظرات با کارشناسان ما در میان بگذارید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 45
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 15
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 13
  • بازدید ماه : 216
  • بازدید سال : 1,097
  • بازدید کلی : 6,695