loading...

فروشگاه اینترنتی البرز مخزن

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله : مزایا و معایب مخازن پلی اتیلن به دلایل بسیار زیادی، امروزه مخازن پلی اتیلن یکی از محبوب‌ترین مخازن ذخیره آب هستند. از آنجا که مخزن آب پل

البرز مخزن بازدید : 68 پنجشنبه 17 تیر 1400 نظرات (0)

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله : مزایا و معایب مخازن پلی اتیلن

به دلایل بسیار زیادی، امروزه مخازن پلی اتیلن یکی از محبوب‌ترین مخازن ذخیره آب هستند. از آنجا که مخزن آب پلی اتیلن همان چیزی است که فروشگاه البرزمخزن به فروش می‌رساند، بدیهی است که ما اطلاعات زیادی برای معرفی این مخازن داریم. اما با این وجود تلاش کردیم در این مطلب مزایا و معایب مخازن پلی اتیلن را به صورت جامع و کاملا بی‌طرفانه معرفی کنیم.

همانطور که گفتیم مخزن پلی اتیلن بهترین مخزن آب خانگی است. همچنین از آنها برای ذخیره آب برای اهداف صنعتی، فرآوری مواد غذایی، جمع‌آوری آب باران، جمع‌آوری فاضلاب برای تصفیه فاضلاب و بسیاری از صنایع دیگر استفاده می‌شود. اما به هر حال این مخازن نیز مانند سایر مخازن دارای معایب و مزایایی هستند. که در ادامه با هم مزایا و معایب مخازن پلی اتیلن را بررسی می‌کنیم:

 

 

مزایای مخزن آب پلی اتیلن

در مرحله اول و قبل از بررسی معایب مخازن پلی اتیلن، به معرفی مزایای اصلی مخازن پلی اتیلن می‌پردازیم:

 

1- سطح بهداشت بالا در مخزن پلی اتیلن

بهداشت بالا در منبع پلی اتیلن

پلی اتیلن ماده‌ای غیر فعال است و تقریبا با هیچ ماده شیمیایی واکنش نشان نمی‌دهد. به دلیل وجود همین خاصیت است که از مخازن ساخته‌شده با پلی اتیلن برای نگهداری آب آشامیدنی و دامنه وسیعی از مواد استفاده می‌شود. زیرا مسائل بهداشتی و زیست محیطی، مانند عدم تغییر بو و مزه و خصوصیات (با گذشت زمان) برای نگهداری آب آشامیدنی بسیار مهم است. مخزن سه لایه پلی اتیلن که دارای خاصیت آنتی باکتریال  هم باشد، تمام خواص ضد باکتری، ضد جلبک و عدم تغییر در بو و مزه را دارد.

 

2- وزن سبک مخزن پلی اتیلن

مخزن پلی اتیلن به طور قابل توجهی سبک است. همین پایین بودن وزن مخازن پلی اتیلن باعث حمل‌و‌نقل آسان‌تر و ارزان‌تر آنها خواهد شد.

 

3- حفظ معیارهای زیبایی شناختی

تنوع شکل مخازن پلاستیکی

مخازن پلی اتیلن و پلاستیکی نسبت به دیگر مخازن، در طرح‌ها و شکل‌های مختلف و مناسب برای انواع فضاها تولید می‌شوند. این طیف وسیع در ابعاد و رنگ، که در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم؛ به خریداران امکان می دهد که به راحتی بتوانند آنها را با محیط و فضاهای در دسترس ست کنند. و ویژگی‌های زیبایی شناختی محیط را حفظ کنند.

  • تنوع رنگ مخازن پلی اتیلن

مخزن‌های پلی اتیلن می‌توانند طیف وسیعی از رنگ‌ها، مطابق با سلیقه شما یا محل نصب مخزن را (در فضای باز یا در منزل) فراهم کنند. (در ادامه توضیح می‌دهیم که چطور این مزیت در بعضی موارد تبدیل به یک عیب می‌شود)

  • تنوع شکل مخازن پلی اتیلن

مخان پلی اتیلن آب، در ابعاد و اندازه‌های مختلف قابل تولید هستند. این مخازن علاوه بر حجم‌های متنوع در مدل‌های افقی و عمودی؛ در مدل‌های زیر پله‌ای، دیواری، مکعبی، بیضی، آسان‌رو و قیفی نیز با حجم‌های مختلف تولید می‌شوند. هر کدام از این نوع مخازن دارای مزایایی هستند که می‌توانید در معرفی انواع مخازن ذخیره آب در مورد آنها بیشتر بخوانید.

 

4- پایین بودن قیمت مخازن پلی اتیلن

پلاستیک به دلیل استفاده گسترده و در دسترس بودن، ارزان قیمت و مقرون‌به‌صرفه است. این پایین بودن قیمت مخازن پلی اتیلن در میان سایر مخازن کاملا مشهود است. و حتی بالاترین کیفیت این نوع منبع آب، ارزان‌تر از دیگر انواع مخازن است.

همچنین با توجه به هزینه‌های کمتر برای حمل‌ونقل، نیروی انسانی، وسایل و تجهیزات مورد نیاز جهت نصب؛ و همینطور زمان و سرعت نصب بالاتر، استفاده از مخزن پلی اتیلنی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از سایر انواع مخازن می‌باشد.

 

5- طول عمر مخازن پلی اتیلن

طول عمر و دوام منبع پلی اتیلن، به دلیل مقاومت بالای دمایی (در دمای بالا یا پایین)، انعطاف‌پذیری، عدم خوردگی و … بالا بوده و دارای طول عمر 15 تا 25 هستند (بستگی به این دارد که از کدام شرکت خریداری می‌کنید). گارانتی آنها نیز بین 3 تا 6 سال است. (بستگی به تأمین کننده یا سازنده). به طور مثال مخازن تهران پلیمر یارا، دارای بالاترین خدمات شامل، 10 سال گارانتی (4 سال تعویض و 6 سال ترمیم) و 15 سال خدمات پس از فروش هستند.

 

6- ضد نشت بودن مخزن پلی اتیلن

مخازن پلی اتیلن تا حدود ظرفیت 30000 لیتر، به دلیل نوع تولید خاص آنها که به صورت کاملا یکپارچه است؛ هیچگاه دچار نشتی نمی‌شوند. به همین دلیل این مخازن برای نگهداری آب و همچنین مایعاتی مانند مواد نفتی و شیمیایی که نشت آنها منجر به آسیب به محیط زیست می‌شود، بسیار مناسب است.

 

7- مقاومت بالا در برابر خوردگی، رطوبت و دما

  • مقاومت در برابر خوردگی

مخازن پلی اتیلنی بر خلاف مخزن فلزی یا گالوانیزه، در برابر خوردگی مقاوم هستند. و بهترین گزینه برای نگهداری آب آشامیدنی و یا نگهداری مواد خورنده، مانند اسیدها و ترکیبات فعال شیمیایی هستند.

  • مقاومت در برابر رطوبت

مخازن پلی اتیلن به دلیل عدم خوردگی که در بالا گفته شد، مناسب‌ترین گزینه برای مناطق مرطوب هستند.

  • مقاومت در برابر سرما و گرما

مقاومت دمایی منبع آب پلی اتیلن، در طیف ۴۵- تا +70 درجه بوده و عایق حرارتی بسیار خوبی هستند. به همین دلیل این مخازن عملکرد بالایی در هوای بسیار گرم و سرد دارند.

مقاومت دمایی منبع پلاستیکی

 

8- امکان دفن مخزن پلی اتیلن

به دلایلی مانند مقاومت در برابر رطوبت و خوردگی، می‌توان مخازن پلی اتیلن عمودی را در حفره‌های زیرزمینی دفن و نگهداری کرد. البته انجام این کار نیاز به رعایت ملاحضات خاصی برای عدم خروج مخزن از گارانتی داشته (مانند زیرسازی، ایجاد دیواره غیر رانشی و …) و به طور کل توصیه نمی‌شود.

 

 

معایب مخزن آب پلی اتیلن

با وجود تمام مزایای ذکر شده، باید به چند اشکال موجود در این مخازن نیز اشاره کرد. که می‌توان به عنوان معایب مخازن پلی اتیلن از آنها نام برد. هر چند با وجود این اشکالات، برطرف شدن آنها آسان است.

 

1- احتمال شکستگی و مقاوم نبودن در برابر ضربه

مقاوم نبودن مخزن پلی اتیلن در برابر ضربه

یکی از مهم‌ترین معایب مخازن پلی اتیلن، آسیب‌پذیری آنها در برابر ضربات شدید مکانیکی است که به یک نقطه وارد می‌شود. این مخازن برای استفاده در فشار اتمسفریک طراحی شده‌اند.

همچنین اگر این مخازن مدت طولانی در حدود چندین سال، در معرض تابش نور خورشید و اشعه ماورا بنفش قرار گرفته باشند، ممکن است تضعیف و خشک شوند. این مسئله احتمال شکستگی آنها را افزایش می‌دهد. البته این مشکل برای همه مخازن صدق نمی‌کند. و به طور مثال تمامی مخازن شرکت تهران پلیمر به دلیل داشتن مواد آنتی uv در بدنه خود، در برابر اشعه ماوراءبنفش مقاوم بوده و از خشک شدن و شکنندگی آنها جلوگیری می‌کند.

توصیه می‌کنیم جهت پیشگیری از شکستگی مخزن پلی اتیلن، آنها را در مکان‌های سرپوشیده و به دور از نور خورشید قرار دهید. تا سال‌ها بدون مشکل بتوانید از آنها استفاده کنید.

 

2- گرم شدن آب در مخازن با رنگ تیره

گرم شدن آب در مخازن با رنگ تیره

همانطور که گفتیم مخزن پلی اتیلن دارای تنوع رنگی زیادی است. این مسئله علاوه بر مزیت، می‌تواند به معایب مخازن پلی اتیلن نیز تبدیل شود. زیرا در مخازن پلاستیکی سیاه و آبی تیره، آب به راحتی گرم می‌شود. در این حالت تنها مشکلی که ممکن است پیش بیایید، هنگام استفاده مستقیم از آب مخزن برای مصارف خانگی است. و اینکه که دمای بالای آب منجر به رشد جلبک می‌شود ( در مخازن تک و دولایه).

اما در مخزن آب ضد جلبک و مخزن آب آنتی باکتریال با چنین مشکلی مواجه نخواهید شد.

 

3- امکان کمرنگ شدن مخزن رنگی

این نوع از معایب مخزن آب پلی اتیلن نیز  مربوط به مخزن تک و دو لایه می‌شود. که ممکن است رنگی تولید شوند. اگرچه این دسته مخازن تک و دو لایه، طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را در دسترس قرار می‌دهند. اما ممکن است پس از چند سال تابش مستقیم نور خورشید و قرار گرفتن در معرض عوامل مختلف آب و هوایی رنگ آنها کمرنگ شود.

 

 

سخن آخر

مخازن ذخیره پلی اتیلن در سال‌های اخیر به سرعت به انتخاب اول برای ذخیره آب آشامیدنی تبدیل شده‌اند. دلیل آن نیز مزیت‌های فراوان این مخازن در برابر معایب محدود آنهاست. به طوری که این مخازن اکنون جایگزین سایر مخازن مانند مخازن فلزی، گالوانیزه، بتونی و مخازن فایبرگلاس شده‌اند.

در این مطلب سعی کردیم به طور مختصر اما جامع، کلیه مزایا و معایب مخزن پلی اتیلن را بررسی کنیم. تا بتوانید با دانستن تمام مزیت‌ها و معایب مخزن آب پلی اتیلن، نسبت به تهیه آن اقدام کنید. بهترین راه برای در امان ماندن از تمام این معایب مخازن پلی اتیلن، قرار  دادن انها در مکانی سر پوشیده است.

و در آخر اگر همچنان سوال یا مطلبی برای پاسخگویی وجود دارد، از کارشناسان ما در فروشگاه البرز مخزن بپرسید تا با افتخار پاسخگوی شما باشیم.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 45
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 40
  • باردید دیروز : 15
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 40
  • بازدید ماه : 243
  • بازدید سال : 1,124
  • بازدید کلی : 6,722