loading...

فروشگاه اینترنتی البرز مخزن

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله : روش ساخت مخزن آب پلاستیکی (پلی اتیلن) برای ساخت مخزن آب پلاستیکی که بسیار هم محبوب شده‌اند، بیشتر از پلی اتیلن گرید خو

البرز مخزن بازدید : 61 چهارشنبه 23 تیر 1400 نظرات (0)

منبع : فروشگاه اینترنتی البرز مخزن مقاله : روش ساخت مخزن آب پلاستیکی (پلی اتیلن)

برای ساخت مخزن آب پلاستیکی که بسیار هم محبوب شده‌اند، بیشتر از پلی اتیلن گرید خوراکی و غذایی استفاده می‌شود. که کاملا مناسب و بهداشتی برای آب آشامیدنی است. ساخت تانکر آب پلاستیکی با استفاده از مواد پلی اتیلن باعث می‌شود مخازن آب از ماندگاری بالایی برخوردار شوند و از نظر ساختاری قوی باشند. این مخازن پلاستیکی در اندازه و شکل‌های کاربردی و بسیار متنوع در دسترس هستند.

 

 

درباره پلی اتیلن

پلی اتیلن

همانطور که در مقاله پلی اتیلن چیست به طور مفصل توضبح دادیم؛ پلی اتیلن یک پلاستیک آزمایش شده با قابلیت ذوب شدن و قالب‌گیری است. که حداقل 25 سال در معرض آفتاب قابل نگهداری می‌باشد. به همین دلیل اکثر مخازن آب پلی اتیلن با 25 سال ضمانت ارائه می‌شوند.

پلی اتیلن با توجه به چگالی آن، به دسته‌های گوناگونی تقسیم می‌شود: پلی اتیلن با چگالی بالا یا سنگین (HDPE)، پلی اتیلن با چگالی کم یا سبک (LDPE)، پلی اتیلن با چگالی متوسط (MDPE) ، پلی اتیلن خطی با چگالی کم (پلی اتیلن خطی) (LLDPE) و پلی اتیلن متقابل (XLPE).

هر نوع پلاستیک، درجات مختلفی از کیفیت را ارائه می‌دهد. مانند مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر ضربه، دوام، مقاومت در برابر مواد شیمیایی، سختی و ….

 

 

تولید مخازن پلی اتیلن

تولید مخازن پلی اتیلن

برای تولید مخازن پلی اتیلن به طور کلی از دو روش استفاده م‌ شود. روش قالب گیری چرخشی (دورانی) یا rotational moulding و روش قالب گیری بادی (دمشی).

روش روتیشنال مدلینگ یا همان قالب گیری دورانی در تولید مخازن پلی اتیلن، منجر به تولید مخزن پلی اتیلن بصورت کاملا یکپارچه می‌شود. در این فرآیند تولید، از پلیمر LLDPE به عنوان پلی اتیلن سازنده تانکر آب پلاستیکی استفاده می‌شود.

روش ساخت مخزن آب پلی اتیلن در شرکت تهران پلیمر یارا نیز به صورت روتیشنال مدلینگ می‌باشد. در روش روتیشنال مدلینگ که به اختصار روتومولدینگ ( Rotomolding ) نامیده می‌شود، از پلیمرهایی با وزن مولکولی بالاتر از 6000 استفاده می‌شود. در این روش، برای فرآیند قالب‌گیری دورانی از یک قالب دو تکه استفاده می‌شود.

 

 

فرآیند تولید مخازن پلی اتیلن

فرآیند تولید مخازن پلی اتیلن

تولید کننده مخازن پلی اتیلن برای ساخت مخزن آب با فرآیند روتومولدینگ، از چهار مرحله استفاده می‌کند:

  1. پر کردن قالب (charging)
  2. حرارت دهی (Heating)
  3. سرد کردن (Cooling)
  4. تخلیه محصول (Demolding)

 

1- پر کردن قالب

در مرحله اول از ساخت مخزن آب پلی اتیلن، مقدار مشخصی از پلاستیک به صورت پودر (دانه ای) در قالب توخالی (که به شکل مخزن مورد نظر است) ریخته می‌شود.

 

2- حرارت دهی

قالب در حین گرم شدن در حول دو محور عمود برهم در داخل کوره با سرعت نسبتاً پایین چرخانده می‌شود. تا پلاستیک محصورشده در قالب به قالب بچسبد و یک لایه یکپارچه بر روی سطح داخلی قالب ایجاد شود.

 

3- سرد کردن

چرخش قالب در مرحله خنک‌سازی ادامه می‌یابد تا پلیمر دورن آن به پلاستیک جامد تبدیل شود.

 

4- تخلیه محصول

هنگامی که پلاستیک به اندازه کافی سفت و سخت شد، خنک‌سازی و چرخش قالب متوقف می‌شود. تا امکان خارج کردن مخزن پلاستیکی از قالب فراهم شود. در این مرحله، ساخت مخزن آب با برش و حذف زائده‌ها تکمیل می‌شود.

فرآیند تولید مخازن پلی اتیلنفرآیند تولید مخازن پلی اتیلن

 

ساخت مخزن آب به روش روتومولدینگ ساختاری ساده دارد و تنظیم ضخامت یا درجه مقاوت به اشعه ماوراء بنفش در آن به راحتی انجام می‌شود. در انتها تولید کننده مخزن آب پلی اتیلن در بخش کنترل کیفیت آزمایش‌هایی مانند تست تحمل کشش، ضربات، کنترل ضخامت و … را بر روی مخزن انجام می‌دهد تا محصول نهایی مطابق استاندارد آماده عرضه به بازار شود.

در صورتی که مخزن تولید شده، مخزن آب چند لایه باشد. که در این صورت می‌تواند مخزن آب ضد جلبک و یا از نوع مخزن آب آنتی باکتریال باشد، تست‌های بیشتر نیز انجام می‌گیرد. همچنین در تولید آنها مراحل بیشتری اجرا می‌شود مانند استفاده از رنگ خوراکی به اسم تیتانیوم دی اکساید که خاصیت آنتی باکتریال دارد. و یا استفاده از روش اکستروژن و دستگاه اکسترود برای شکل‌دهی بهتر و همگن نمودن رنگ مخزن تولید شده.

 

 

طراحی مخازن آب پلی اتیلن

طراحی مخازن آب پلی اتیلن

قبل از تولید مخازن پلیمری، ابتدا طراحی مخزن ذخیره آب روی کامپیوتر انجام می‌شود. در طراحی مخازن آب، جزئیات قالب روی کامپیوتر ترسیم می‌شود. این طراحی قالب معمولا با نرم افزارهای Solidwork و Catia برنامه‌ریزی می‌شوند. و طرح نهایی جهت ساخت قالب دورانی به کارخانه تولید تانکر پلاستیکی انتقال داده می‌شود. قالب‌های ساخته شده توسط شرکت تهران پلیمر به عنوان کارخانه ساخت مخازن پلی اتیلن و تولید کننده مخزن آب، کاملا استاندارد بوده و طراحی مخازن آب در این شرکت در ظرفیت‌های 55 لیتر تا حداکثر 30000 لیتر است. تنوع ظاهری قالب‌ها نیز منجر به ساخت مخزن آب متنوع، از مخزن افقی و عمودی گرفته تا مخزن زیر پله، آسان رو، مکعبی، قیفی، بیضی و نیسانی می‌شود.

 

انتخاب تولید کننده مخزن آب

شکل و ابعاد مخزن آب پلاستیکی بسته به تولیدکننده، متفاوت است. برای انتخاب صحیح تولید کننده مخازن آب در بین لیست تولید کنندگان مخازن پلی اتیلن حتما به یک نکته اصلی توجه داشته باشید. اینکه محصولات تولید شده با استانداردهای داخلی و بین المللی مطابقت داشته باشند. در این صورت است که می‌توانید از به کار بردن مواد اولیه با کیفیت، رعایت استاندارد در تمامی مراحل ساخت مخزن آب، قیمت مناسب، گارانتی و خدمات واقعی مطمئن باشید.

 

 

سخن آخر

در بین روش‌های ساخت مخزن آب پلی اتیلن روش قالب گیری دورانی یا همان روتومولدینگ منجر به تولید محصولاتی کاملا یکپارچه و عاری از هرگونه نقطه و خط جوش می‌شود. مخازن پلی اتیلن تولید شده در این فرایند کاملا مقاوم و سبک هستند. این امر همچنین باعث سهولت نصب و حمل‌ونقل آنها می‌شود.

امروزه تولیدکنندگان و شرکت‌های ساخت مخزن آب پلی اتیلن، نگاه خود را به سمت پایداری و حمایت از محیط زیست معطوف کرده‌اند. خوشبختانه اکثر این مخازن قابل بازیافت هستند. و هنوز هم، این صنعت در جستجوی راه‌های بیشتری برای کاهش تأثیرات زیست محیطی است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 45
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 15
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 2
  • بازدید ماه : 205
  • بازدید سال : 1,086
  • بازدید کلی : 6,684