loading...

فروشگاه اینترنتی البرز مخزن

منبع : وبلاگ البرز مخزن مقاله چگونگی نصب مخزن آب روی پشت بام نیاز به ذخیره آب و نصب مخزن آب در ساختمان‌ها به دلیل قطعی آب در فصول خاص یک امر اجتناب‌ناپذیر است. خصوصا به دلیل کم بودن فشار آب

البرز مخزن بازدید : 41 جمعه 20 فروردین 1400 نظرات (0)

منبع : وبلاگ البرز مخزن مقاله چگونگی نصب مخزن آب روی پشت بام

نیاز به ذخیره آب و نصب مخزن آب در ساختمان‌ها به دلیل قطعی آب در فصول خاص یک امر اجتناب‌ناپذیر است. خصوصا به دلیل کم بودن فشار آب در طبقات بالایی ساختمان‌های چند طبقه و آپارتمان‌ها. بهترین مکان برای نصب مخزن آب، روی پشت بام یا در طبقه همکف یا موتورخانه است. با توجه به محدودیت‌های موجود از نظر فضا یا هزینه، یکی از این مکان‌ها برای نصب مخزن آب انتخاب می‌شود. ما در این مطلب طریقه نصب مخزن آب روی پشت بام را آموزش می‌دهیم.

 نصب مخزن آب روی پشت بام بیشتر در مواردی که جریان برق نامطئن باشد و قطعی زیادی داشته باشد و یا در همکف فضای کافی و مناسبی برای نصب مخزن آب نباشد، صورت می‌گیرید. این روش در زیباسازی فضای همکف نیز موثر است. روش آبگیری مخزن نیز به دو صورت انجام می‌شود. یا با کمک پمپ و یا بدون پمپ و با استفاده از فشار آب شهری.

در این نوشته می‌خوانید:

  • چرا مخازن آب را در ارتفاع بالا نصب می کنند؟
  • طریقه نصب مخزن آب روی پشت بام (بدون پمپ و با پمپ)
  • لوله کشی مخزن آب در پشت بام با پمپ

لازم است این نکته را متذکر شویم که قبل از اقدام به نصب مخزن روی پشت بام، ابتدا نسبت به نحوه انتقال آن به پشت بام پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهید. زیرا ممکن است درب‌های ورودی یا راه‌پله‌های ساختمان جهت انتقال مخزن مورد نظر مناسب نباشند. برای رفع این مشکل دو راه پیش رو دارید:

  1. انتخاب مخزنی متناسب با درب‌های ورودی و راه‌پله ( مانند مخازن آسان‌رو یا عمودی بلند) 
  2. استفاده از طناب یا بالابر که برای مخازن حجیم‌تر استفاده می‌شود.

 

چرا مخازن آب را در ارتفاع بالا نصب می کنند؟

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشید که دلیل نصب مخازن آب در ارتفاع بالا چیست؟

نصب مخازن آب در ارتفاع بالا به منظور تامین فشار آب ساختمان با استفاده از  جاذبه زمین یا نیروی ثقل (Gravition) است. در این روش آب از همکف به مرور به مخزن پشت بام رسیده (در ساعات پر فشاری آب یا با استفاده از یک پمپ و منبع کوچک در همکف) و سپس در زمان نیاز، آب ذخیره شده در ارتفاع بالا به  طبقات سرازیر می‌شود.

همچنین در مکان‌هایی که قطعی برق وجود دارد مخازن آب را در ارتفاع بالا نصب می‌کنند. تا بدون نیاز به برق بتوان از نیروی ثقل برای آبرسانی استفاده کرد. برای این منظور باید مکان نصب منبع آب روی پشت بام، حداقل در ارتفاع 10 متری از اولین شیر ورودی ساختمان باشد. زمانی که مکان مخزن تا اولین شیر ورودی ساختمان این ده متر اختلاف ارتفاع را داشته باشد، فشار لازم برای 1 بار اختلاف تامین می‌شود. در این حالت است که فشار ثقلی آب مخزن برای تمام طبقات کافی خواهد بود.

 

مزایای نصب مخازن آب در ارتفاع بالا:

  • زمان قطعی برق، آب طبقات قطع نمی‌شود.
  • برای راه‌اندازی این سیستم حتما نیاز به پمپ نیست.
  • فضای طبقه همکف را اشغال نمی‌کند.
  • هزینه بالایی نیاز ندارد.

 

معایب نصب مخازن آب در ارتفاع بالا:

  • اعمال بار سنگین و وزن زیاد به سقف
  • قرار گرفتن در معرض دمای شدید و احتمال یخ‌زدگی آب در مناطق سردسیر و یا گرم شدن آب در مناطق کویری

 

طریقه نصب مخزن آب روی پشت بام

1-انتخاب مخزن مناسب

قبل از آشنایی با طریقه نصب مخزن آب روی پشت بام، ابتدا باید بهترین مخزن آب خانگی مناسب با نیازتان را انتخاب کنید. ابعاد مخزن، حجم آب مورد نیاز و مشخص کردن روش انتقال به پشت‌بام، از جمله کارهایی است که باید قبل از نصب منبع آب روی پشت بام، آن را پیش‌بینی کرده باشید. در مکان‌هایی که نور به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به مخرن می‌تابد، مانند پشت‌بام از مخزن پلی اتیلن سه لایه یا مخزن آب آنتی باکتریال استفاده کنید. مخزن پلی اتیلن سه لایه آنتی باکتریال مانع تشکیل جلبک و رشد میکروب در مخزن می‌شود.

نکته: جهت پیش‌بینی میزان آب مورد نیاز برای ساختمانتان می‌توانید از مقاله محاسبه حجم مخزن ذخیره آب ساختمان کمک بگیرید.

2-انتخاب مکان مناسب

مکان مناسب جهت نصب مخزن آب روی پشت بام باید به گونه‌ای انتخاب شود که تحمل وزن منبع پر از آب را داشته باشد.  ساختمان‌هایی که مطابق با اصول مهندسی ساخته می‌شوند، باید در هر متر مربع از سقف تحمل فشار 300 تا 500 کیلوگرم وزن را داشته باشند. از استحکام سازه زیر مخزن نیز مطمئن شوید. برای انتخاب مکان مناسب بهتر است زمان نصب مخزن آب روی پشت بام، از مهندس سازنده ساختمان و یا یک کارشناس متخصص کمک بگیرید. می‌توانید با شاسی‌کشی، وزن یک مخزن را در سطح بزرگتری از پشت‌بام توزیع نمایید. و یا با استفاده از چندین مخزن کوچکتر به جای یک مخزن حجیم، بدون نیاز به شاسی‌کشی، هم توزیع بار بهتری ایجاد کنید و هم حمل و نصب ایمن‌تری داشته باشید.

مخزن آب روی پشت بام

 

3-نکات نصب مخزن آب روی پشت بام

  •  استفاده از پایه مناسب برای نصب مخزن آب در پشت بام، علاوه بر ایجاد ارتفاع لازم، در صورت موزاییک نبودن پشت‌بام باعث می‌شود مخزن پر از آب، درون ایزوگام و یا بافت پشت‌بام فرو نرود.
  • بهترین مکان در طریقه نصب مخزن آب روی پشت بام قرار دادن مخزن در مکانی سرپوشیده و به دور از آفتاب و باد و باران است. این کار برای جلبک نزدن مخزن آب پلاستیکی لازم است. البته استفاده از مخزن پلی اتیلن سه لایه که ضد جلبک نیز هست می‌تواند خیال شما را بابت جلبک نزدن و بهداشتی بودن آب مخزن آسوده‌ کند.

4-نصب مخزن آب روی پشت بام بدون پمپ

در مناطقی که فشار آب کافی در ساعاتی از شبانه روز وجود دارد، به راحتی می‌توان بدون استفاده از پمپ اقدام به نصب تانکر آب در پشت بام کرد. زیرا به دلیل فشار مناسب آب در ساعاتی از روز مانند ساعات پایانی شب، منبع ذخیره آب به راحتی آبگیری می‌کند. طریقه نصب تانکر آب در پشت بام بدون پمپ را در مقاله نصب منبع آب بدون پمپ بخوانید.

5-نصب مخزن آب روی پشت بام  با پمپ

اگر قصد نصب منبع آب روی پشت بام را دارید، ولی فشار آب شبکه شهری در اکثر مواقع آنقدر کم است که برای آبگیری تانکر کافی نیست، در این صورت برای پر کردن مخزن پشت‌بام نیاز به یک مخزن اضافه با حجم کم و یک پمپ با توان پایین دارید. که باید آنها را در طبقه همکف نصب کنید. با استفاده از این پمپ و مخزن کوچک، میزان آب مورد نیاز مخزن آب پشت‌بام تامین می‌شود.

با استفاده از این روش در نصب مخزن آب روی پشت بام، اگر ورودی‌های خانه بسته و شیر یک طرفه هم خراب باشد و یا شیر در راه طراحی نشده باشد، آب به پشت کنتر و نهایتا خارج از خانه هدایت می‌شود.

 

لوله کشی مخزن آب در پشت بام با پمپ

لوله کشی مخزن آب با پمپ

 

روش لوله‌کشی مخزن آب در پشت بام یا همکف در کل تفاوت زیادی با هم ندارد. ولی در شرایط توزیع آب در ساختمان و کنترل نوع مصرف، ممکن است هر مهندس تاسیسات ایده و روش منحصر به فرد خود را داشته باشد.

در حالتی که منبع کوچکی در طبقه همکف تعبیه شده ‌باشد، ابتدا آب درون این منبع ذخیره شده و سپس توسط پمپ همکف، آب در چندین مرحله به منبع ذخیره روی پشت بام پمپاژ می‌شود. تا مخزن بالا به مرور پر شود. و سپس در زمان لزوم آب از پشت‌بام به طبقات توزیع می‌شود. در این روش نصب تانکر آب روی پشت بام، گاها آب مستقیما از مخزن و بدون کمک پمپ دوم وارد مناطق مصرف می‌شود. و گاهی نیز با استفاده از پمپ دوم وارد مدار مصرفی می‌شود.

 

نکات لوله کشی مخزن آب در پشت بام با پمپ

  • دلیل هوا گرفتن پمپ در نصب مخزن آب در پشت بام این است که معمولا مخزن ذخیره آب نسبت به پمپ ارتفاع کمی دارد. پمپ‌هایی که به مخزن آب متصل هستند و آب شهری به آنها وصل نشده باشد، باید هواگیری شوند.
  • زمان لوله کشی مخزن آب در پشت بام با پمپ، اتصالات بین پمپ و مخزن آب را با استفاده از لزره‌گیر یا زانو در مسیر انتقال آب بین مخزن و پمپ به گونه‌ای انتخاب کنید که لرزش حاصل از کارکرد پمپ باعث آسیب به محل اتصال فیتینگ به مخزن نشود.
  • استفاده از اتصالات مخزن آب انعطاف‌پذیر در لوله کشی منبع آب در پشت بام با پمپ باعث جلوگیری از نشت آب به دلیل لرزش یا وزن اتصالات می‌شود.
  •  درب مخازن ذخیره آب را به گونه‌ای محکم نکنید که مانع جریان هوا شود زیرا باید در زمان مکش پمپ امکان ورود هوای جایگزین درون مخزن وجود داشته باشد. (مخازن تهران پلیمر دارای درب سوپاپ‌دار می‌باشند و دیگر نیازی به نگرانی برای ورود هوای جایگزین به منبع ذخیره آب نخواهید داشت)

 

و نکته آخر اینکه لوله کشی مخزن آب در پشت بام با پمپ با لوله کشی در همکف و یا نصب تانکر آب در باغ تفاوت چشمگری وجود ندارد بلکه بیشتر بستگی به نظر و ایده کارشناس و مهندس تاسیسات دارد که بخواهد شرایط توزیع آب و کنترل نوع مصرف را چگونه اعمال کند.

امیدوارم در پایان این مقاله به جواب تمامی سوالاتتان در مورد نصب مخزن آب روی پشت بام رسیده باشید. اگر سوال یا نکته دیگری باقی مانده در قسمت نظرات مطرح کنید تا در اولین فرصت پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 45
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 34
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 39
  • بازدید ماه : 75
  • بازدید سال : 956
  • بازدید کلی : 6,554